systemy
wykłady
Dobra, Pysie.
Odpowiedź na pytania 28-29. Typy instalacji wodno-hydrantowych
Info z: "Walka z pożarami na statkach, WM Gdynia, 1967 r. (bez sensu co chwila nowe robić)

Instalacja hydrantowa - system rurociągów doprowadzonych do hydrantów. Woda zaburtowa jest zasysana przez zawór denny do pompy pożarowej, która tłoczy ją rurociągów. Stosuje się 1-2 pompy+awaryjne umieszczone poza siłownią. Na mniejszych statkach instalacja hydrantowa składa się z jednego rurociągu z zaworami na pokładzie.

Instalacje zraszające - dodatek, ma za zadanie chłodzenie bronionych powierzchni za pomocą spływających kropel wody. Stosuje się np. do chłodzenia pokładu na zbiornikowcach w celu zmniejszenia strat ładunku na skutek parowania.

Instalacje tryskaczowe - Stosowane na st. pasażerskich do obrony pomieszczeń mieszkalnych. Są niezależne od człowieka, woda w systemie jest caly czas pod ciśnieniem, kiedy czujko-dysza się nagrzewa to wypuszcza wodę.

Instalacje na mgłę wodną - Woda rozpylona na drobniutkie kropelki, działa skuteczniej niż zwykła. a zbudowana podobnie jak tryskaczowa.

Instalacje pianowe - do obrony kotłowni statków. pompa zasila urządzenie do mieszania piany, która jest doprowadzana rurociągami w miejsce przeznaczenia. Instalacje dla piany chemicznej- zapas wody+czynnik pianotworczy zmagazynowany w zbiorniku+gaz spręzony, który wyrzuca pianę bez pomocy pompy.


Do gaszenia używa się jeszcze gazów niepalnych, które wypierają tlen z miejsca pożaru. Jednak ze względów ekologicznych (dziura ozonowa) używa się tego tylko w uzasadnionych przypadkach, teraz są potrzebne do tego jakieś certyfikaty i nie wszystkie statki mogą coś takiego mieć


Amen


  PRZEJDŹ NA FORUM